arjenenlotte.reismee.nl

Colombia

Lieve allemaal,

Tja, hoe beginnen we dit keer ons verhaal... Er is een hoop gebeurd, vooral heel veel leuke dingen, maar helaas ook een minder leuke gebeurtenis. Wij zijn onder bedreiging van een mes beroofd van 1 backpack en onze dagrugzak. We waren een aantal dagen naar Medellin geweest (met 1 backpak en dagrugzak, andere stond nog in Bogota). Bij terugkomst in Bogota zijn wij beroofd van deze twee tassen, met daarin onder andere onze paspoorten, Lotte haar telefoon, pasjes, camera, zonnebrillen, ereaders ed. Gelukkig had Arjen zijn telefoon en portemonnee in zijn broekzakken zitten en hadden die debielen dat niet door. Het verlies van onze paspoorten zorgt voor veel gedoe rondom het aanvragen van een noodpaspoort en een nieuw echt paspoort. Maar vooral een domper voor ons gevoel van veiligheid, dit zal wel weer komen, maar een tegenvaller is dit wel. Echter willen wij de rest van onze reis niet te veel hierdoor laten beinvloeden en willen we vooral vooruit kijken naar alle leuke dingen die nog komen gaan en terugkijken op de mooie avonturen in Colombia. Want wat een mooi en veelzijdig land! Het heeft zowel mooie natuur als interessante cultuur. Ook zijn ze sport(lees voetbal)gek. Op de dag dat het nationaal elftal moest spelen voor de WK kwalificatie loopt 60% van de mensen, ook veel vrouwen en kinderen, in een geel voetbalshirt van het Colombiaans elftal. Ook worden op zondagen in grote steden veel autowegen afgesloten zodat mensen op deze wegen kunnen fietsen, skeeleren en hardlopen. Dit laatste hebben we in Medellin ook gedaan, bijzonder om mee te maken en flink vermoeiend door de hoogte. De Colombiaanse keuken hebben we uiteraard ook geprobeerd. Buiten de heerlijke vruchtensappen hebben ze onder andere dikke maispannekoekjes, arepa's genaamd. Een vrij smakeloos ding, maar met een goede vulling van kip en groenten prima te eten. Bovendien is al het lokale eten zeer goedkoop, zo hebben we samen een keer geluncht voor 2 euro inclusief soep vooraf en drankjes.

Onze Colombia trip startte in het noorden, Cartagena om precies te zijn. Wij hadden een airbnb geboekt en verbleven bij hele lieve mensen. In Cartagena zelf was niet heel veel te doen, maar des te meer hebben we genoten van het heerlijke eten en drinken. Ook hebben we daar gesurft, ja Lotte ook. Na een les van privemeester Becker bleek dit een onvermoed talent. Na het mooie Cartagena gingen wij door naar Santa Marta/Taganga, waar Arjen gedoken heeft en Lotte gesnorkeld, voor beiden heel leuk! De dag erna stond een trip naar het Nationaal Park Tayrona te wachten. Na anderhalf uur wandelen kwamen wij eerder dan verwacht aan bij onze bedoelde eindbestemming. We hebben een uurtje daar gechilld aan het strand, waarna we besloten om niet dezelfde weg terug te gaan maar de wandeling 'af' te maken. Op de terugweg kwamen we amper een toerist tegen en klommen we in onze badkleding over de steile rotsen omhoog. Wat een gave wandeling!! De volgende dag stond 'de meest romantische plek met het beste uitzicht' op het programma. Niks was gelogen, zie foto's. Na zo'n dag als gisteren hadden we wel een chilldagje verdiend. De dag daarop stond een pittige wandeling te wachten naar Los Pinos. Er stond aangegeven dat de wandeling omhoog ongeveer 2 uur was, echter stond er ergens anders aangegeven dat de wandeling 5-7 uur zou duren. Na drie uur omhoog wandelen, kwamen wij bij Los Pinos aan. Inmiddels liepen we in de wolken en was er weinig te zien. Om te zien wat wij gemist hebben, kunnen jullie googelen op Los Pinos, Minca, Colombia. De volgende stop in Colombia was Bogota. Arjen werd hier 38 (bedankt nog voor de felicitaties) jaar, na ontbijt met kaarsjes en balonnen, hadden we fietsen gehuurd en bedacht om aan de andere kant van Bogota een taartje te gaan eten. Al snel begon het te regenen, wij dachten 'Het gaat wel over', dat ging het ook alleen waren wij inmiddels al erg nat. Bij terugkomst was het even droog, om daarna weer keihard te gaan regenen. Dat taarttentje hebben we overigens niet kunnen vinden. Ondanks alle regen hebben we 's avonds genoten van de sushi en van de bijzondere verjaardag! De volgende dag moesten we vroeg op voor een tour met de politie. Het enige wat we wisten was dat we om 7.30 op Plaza Bolivar moesten zijn, dus wij zaten netjes op het afgesproken tijdstip klaar op Plaza Bolivar. Er waren echter weinig toeristen te bekennen, waarna we op de politie afgestapt zijn en het zijn gaan vragen. Na wat telefoontjes werd duidelijk dat er een tour was. Zes politieagenten stonden klaar om met ons een tour door de bergen te gaan maken, uiteindelijk gingen er vier mee want wij waren de enigen. Wat een ontzettend leuke dag hebben we met hen gehad. Het was een pittige wandeling omhoog, op deze hoogte is omhoog wandelen toch net ff wat anders dan op zeeniveau, maar het uitizicht was supermooi. Daarna daalden we af door de jungle naar een ijskoude waterval. Arjen en een agent waren zo dapper om het koude water te trotseren! De agenten maakten veelvuldig foto's en ook moesten wij op camera wat zeggen over de politietour, dit allemaal wordt samengevat tot een brochure. Na Bogota gingen wij voor een paar dagen naar Medellin, de voormalige moordhoofdstad en stad van Pablo Escobar. Medellin staat nu vooral bekend om zijn metro(cable). Deze hebben wij uiteraard genomen, deze gaat ook de bergen in wat een prachtig uitzicht geeft over Medellin. Een gondel (zoals van de skivakantie) bracht ons nog verder de bergen in naar het Arvi Park. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt. Ook zijn we naar een plek buiten Medellin geweest, de zogenaamde Piedra del Penol, een hoge rots. Na 740 treden omhoog kwamen wij op de top en wat een prachtig uitziht (zie foto's). De laatste dag stond de Pablo Escobar tour op het programma, deze mocht natuurlijk niet ontbreken. Met een goede gids in een busje gingen we langs een aantal belangrijke plekken rondom Pablo Escobar. Tijdens deze tour werd pijnlijk duidelijk wat de invloed is van cocaine op het leven in Colombia, het was een indrukwekkende tour.

Op dit moment zijn we in Peru, maandag gaan we een echt paspoort aanvragen bij de ambassade en dan vliegen we door naar Cusco. Voor Lotte een terugkeer naar Cusco na tien jaar. We hebben veel zin om Cusco verder te gaan ontdekken!

Liefs vanuit Peru,

Arjen en Lotte

ps Lotte is hopelijk snel weer bereikbaar via whatsapp, maar op dit moment via Arjen, fb of mail!

Loes

Fijn om jullie geweldige avonturen te lezen . Wat een belevenissen allemaal! En Lotte surfen!!! Maar goh wat een schrik met die beroving! Heb jullie gesproken dus ik weet dat 't weer gaat en goed dat jullie de draad weer op pakken. Heel veel plezier weer in 'n Peru. Super om weer in het mooie Cuzco te zijn Lot. Saludos aan Christina. Muchos bezos para los dos.Liefs,
Loes en geniet! Zal wel ff lastig zijn om over de schrik en het gevoel van onveiligheid heen te komen, maar dat gaat lukken. Xxxx

Loes

Leuke en mooie foto's!!!

Liedeke

Helaas is de titel van dit verhaal een beetje té letterlijk! Nare afsluiter van een verder zo'n mooi land! Gelukkig nu in Peru: nieuw land, nieuwe kansen! Geniet! Liefs en een dikke kus, Liedeke

Marielle

Lieve Arjen & Lotte,

Wat een verhaal en wel heel vervelende ervaring zeg! Gelukkig waren jullie samen. Het eerste wat in me opkwam toen ik jullie verhaal las, was: als jullie hier samen door heen komen en je weer herpakken(wat jullie aardig lijkt te lukken als ik het verhaal en reacties lees), maakt dit jullie relatie alleen maar sterker! Op de foto's zie ik een gelukkig stel dat geniet, dus hou dat vast, dan komt het goed!

En verder.., wat een schitterende, mooie foto's, dat uitzicht vanaf die berg, de tocht, dat strandje en jullie samen... Wat een ervaringen.. We zijn jaloers... Maar missen jullie ook wel hoor!!!

Nu op naar Peru, zijn weer benieuwd naar jullie verhalen, keep us posted!

Geniet ervan en van elkaar en tot gauw!

Dikke kus van Marielle, Michiel en Lotte

PS: Hier so far alles ok (vrijdag 24 sept, 26 weken, volgende week stopt mijn project (Marielle), dus iets eerder met verlof.. Maken samen uitstapjes en treffen voorbereiding thuis... )

Wim

Snel weer in de geniet-modus !! Hele fijne reis, voor mij lijkt me Peru een hoogtepunt, 2x geweest !

Annet

Leuk om jullie verslag weer te lezen! Surfen, de politietour (2x) en jullie riding in the rain op Arrie's birthday! Alle goeds voor het vervolg van jullie reis!

Liefs, Annie

Kim

Hoi Arjen en Lotte,
Ik las over jullie overval in Bogota. Wat naar! Ik ben op zoek naar reizigers die kort iets over hun nare ervaring in het buitenland willen vertellen. Zou ik contact met jullie op mogen nemen? Ik hoor het graag. Mijn Email is kim.baart@simpelmedia.nl. Mvg Kim

jet andeweg

hallo Arjen en Lotte,
bij mijn zoon is gisteren zn paspoort getolen uit zn kluis in een hotel in cartagena, heel graag hoor ik van jullie hoe het verloop is gegaan met een evt noodpaspoort/paspoort.. mijn dank is groot.mvg Jet
0622945036