arjenenlotte.reismee.nl

Suriname

Lieve allemaal,

Ons eerste verhaaltje betekent dat ons eerste land er bijna op zit: Suriname.

Om jullie een klein beetje het gevoel te geven met ons mee te reizen, hierbij wat belevenissen.

Een dagje Paramaribo voor beginners. Let op: ze rijden links en er zijn (op stoplichten na) weinig tot geen verkeersregels. Nederlanders op een fiets worden bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de rand van de weg ingehaald, zeker als ze besluiten de hoogste en steilste brug (6%) van Suriname op te fietsen op een stadsfiets. Op elke hoek wordt een vrouw na gefloten, door middel van de zogenaamde Tjoerie. Fitnessen bij Hotel Torarica kan, mits je als stel hand in hand naar binnen loopt. Goedkoop en lekker eten doe je aan de Waterkant! Oh en Deet smeren heeft geen zin, je wordt toch wel gestoke;)

Onze eerste grote trip ging naar Galibi, een Indianendorp dichtbij het schildpaddenstrand van Arjen. We hadden ervoor gekozen om alles zelf te regelen dus met 8 liter water, eten en kleren gingen we op pad. Al snel vonden we een minibus, die 'straks' zou gaan. De betekenis van straks was in dit geval vrij kort. Echter zijn we daarna drie keer de stad doorgereden om de spullen van onze medepassagiers op te halen. Daarna stopten we nog even om iemand op te halen, om een ziek meisje te helpen, om iemand te laten plassen en om te eten. Toen we dachten dat er echt geen reden meer was om te stoppen, deden we dat toch; om wat dozen met levende kippen in te laden. Een paar uur na de gestarte tijd kwamen we aan bij Albina, waar de chauffeur de legendarische woorden sprak: 'we hadden wat vertraging vandaag'. Na een supermooie boottocht kwamen we bij Galibi aan, waar George (Sjors) ons op zijn qua verwelkomende. Laat op de avond gingen we per boot met een groep de oceaan over om in Frans Guyana op zoek te gaan naar zeeschildpadden. We hadden mazzel (eind juli eindigt het seizoen) en zagen een green turtle. Wat een gaaf beest en gave ervaring!

Onze tweede grote trip ging naar de Brownsberg en Jaw Jaw. Weer gingen we vol goede moed op zoek naar een busje. Het leek sneller te gaan dan de vorige keer, maar ook deze keer werd de auto weer volgestouwd en maakten we een aantal stops. Wij hadden bedacht de Brownsberg te beklimmen (13km omhoog). De hele bus lachtte erom en verklaarde ons voor gek dat we niet 'gewoon' een bus pakten. Maar eigenwijs genoeg gingen we (zonder kaart) de berg op. Al snel liepen we verkeerd, maar met hulp van goudzoekers met geweren kwamen we op het goede pad. Na een heroïsche tocht van ongeveer 15 km omhoog in de hitte met bepakking kwamen we vol trots boven! Deze tocht was pittig, maar ook heel mooi, we hebben veel dieren gezien onderweg. Bij aankomst gaf de beheerder aan al bijna een zoektocht gestart te zijn. In ons hoofd waren we al aan het bedenken wat jullie over ons zouden zeggen tijdens een Break free aflevering;)

Na twee nachten in onze eigen privé jeugdherberg en na het zien van mooie watervallen, gingen we op weg naar Jaw Jaw. We werden opgepikt door drie zeer vriendelijke Surinamers, die speciaal voor ons omreden. Na wederom een mooie boottocht kwamen we aan in Jaw Jaw. Al snel maakte Arjen vrienden met de plaatselijke bevolking: samen zwemmen en vissen, ze vonden het prachtig. Het aas werd opgegeten door de hongerige bosnegertjes in plaats van gebruikt om te vissen;) Op de weg terug ontmoetten we een Surinaams gezin. We mochten met hen mee terug naar Paramaribo! Superleuke en gezellige terugtocht! De dochter in dit gezin heeft haar droom gevolgd en is een eigen bedrijf gestart, een mooi initiatief (zie www.talkingprints.org).

Verder genieten we hier volop, chillen we bij het zwembad, keken we naar onze Olympische helden (bij elke gouden medaille namen we een caipirinha) en eten we heerlijk!

Onze top 5 Suriname culinair

Met stip op 1 bamie kip bij de Waterkant. Zo lekker dat zelfs Lotte een normale portie eet;)

2: markoesasap (passievrucht), heerlijke zoete sap!

3/4: Roti/bang bang filet. We werden het niet eens over welke op 3 dus maar een gedeelde plek 3. Beiden erg lekker!

5: Bakabana (gefrituurde banaan), lekker, maar stiekem hopen we verderop tijdens onze reis een nog lekkerder versie te eten.

Op veruit de laatste plaats komt het broodje 'Pom'. Echter is het ook mogelijk dat dit broodje zijn plaats te danken heeft aan het niet bijster goede restaurant.

Donderdag vertrekken we alweer naar het volgende land: Curaçao! Al gepland staat een Beach tennis toernooi bij strandtent Zanzibar:)

Houd ons op de hoogte van alles in Nederland, vinden we erg leuk! En laat vooral een berichtje achter:)

Liefs en geniet van het mooie weer in Nederland,

Arjen en Lotte

Joop

Moest wel erg kang wachten op jullirle verhaal, maar het is er!!
Graag volgende keer minder spannend!!
Hou erniet van als jullie de weg kwijtraken!
Jullie maken weer veel leuke dingen mee!
Geniet!!
Beetje warm hier! hittegolf opkomst
Beetje minder mag ook!
Sneu voor het zuiden dat deze week weer maar school moest!
Over Ajax praten we maar niet meer Lotte! ;(
X en liefs!

Liedeke

Super leuk verhaal, jongens! Geniet van Curacao; natúúrlijk moeten jullie even beachtennissen! ;)
Liefs uit Cambodja!

anneke

Super leuk om te lezen jullie genieten dan lees ik goed leuke avonturen hier is het weer druk het word tropisch warm deze week sucses in de volgende plaats ????????????????

Annet

Leuk om te lezen! Geniet op Curaçao! x

Loes

Hé Lotte en Arjen, Geweldig om jullie spannende verhalen te lezen. Stoer hoor die berg!!!! Dat is pas echt reizen!!! En als vanzelf kom je dan in allerlei leuke situaties en heb je bijzondere ontmoetingen. En dit is nog maar het begin. ..
ik verwacht wel dat jullie dat toernooi winnen!!

Hier is 't nu eindelijk zomer. Heerlijk warm, dus dat wordt fietsen en heerlijk buiten zitten. OS zitten erop , was leuk, maar nu weer tijd voor andere dingen. Jammer dat er niet meer medailles zijn gewonnen, mbt de cocktails van Lotte.
Liefs en geniet van alles
Loes

Michiel en Marielle

Hi Arjen en Lotte,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat een belevenissen! Leuke foto's! Wij lezen graag en met veel plezier jullie verhalen. Hier verder alles ok, nu ook een paar dagen strand in Domburg. Iets anders dan Curacao... strandtent Zanzibar(ben ik ook geweest, leuk, heerlijke strandbedden!).

Geniet ervan en van elkaar!
Liefs Michiel en Marielle

Nadine

Wat leuk Lotte! Lekker genieten! Heel veel plezier! X

Marjan

De herinneringen aan 2003 Suriname, Galibi strand en Yaw Yaw zijn weer springlevend! Leuk om te horen hoe het daar nu is. En nog succes met het tennistoernooi op dushi Corsouw gehad? Wij speelden op Rustenburg, maar dat bestaat niet meer... Veel plezier met het vervolg van jullie reis. Groet, ook van Theo, Marjan

Ieke Woudstra

Hee Arjen en Lotte!
Wat leuk om over jullie belevenissen te lezen!
Ben blij dat jullie zo genieten en vooral fijn om te lezen.....dat die bergwandeling goed is afgelopen !!! Jemineeeee zeg ..kijk uit hoor !
Inmiddels zitten jullie in Columbia hoorde ik van Geertje..Schijnt een mooi land te zijn ; ben benieuwd naar jullie ervaringen !
Zelf heb ik nog een mooie 10 daagse vakantie in Twente doorgebracht.
Stond met de caravan op een mooie natuurcamping.
Prachtig ..maar heel wat minder spannend dan jullie beleven!
Have fun and take care!
Liefs Iekje